آتریناآترینا، تا این لحظه: 14 سال و 9 ماه و 28 روز سن داره

دفتر خاطرات آترینا

206-سفر به ارومیه(20/05/1394)

1394/5/25 15:06
نویسنده : مامانی بابایی
2,373 بازدید
اشتراک گذاری

از مدت ها قبل برای تعطیلی 20 مرداد هتل دنیز در مجتمع گردشگری باری رو رزرو کرده بودیم تا به اتفاق عمو بهرام اینا و خانواده دکتر شاه محمدی دوست بابایی به ارومیه بریم!

 

برای اینکه به ترافیک برنخوریم ساعت 3 صبح راه افتادیم و حدود ساعت 10 صبح پس از صرف صبحانه مختصر در مسیر به تبریز رسیدیم!گشتی در محوطه ایل گلی زدیم. بچه ها و باباها قایق سواری کردن. ناهار رو هم در تبریز خوردیم و عصر به سمت ارومیه راه افتادیم.

گوگول بی دندون خسته من! 

الینا و ایلیا

بابایی , آترینا , پژواک و پارمیس

خانواده دکتر شاه محمدی!

بعد از قایق سواری به دیدن آرامگاه شهریار رفتیم و بعدش برای خوردن ناهار به رستوران جلالی سردرود روبروی دانشگاه تبریز رفتیم!غذای خوبی داشت و رستوران خوب و تمیزی بود!

 بعد از خوردن ناهار به سوی ارومیه راهی شدیم  و در مسیر برای تماشای دریاچه خشک ارومیه مدتی توقف داشتیم!

حیف از دریاچه!گریه

 محل اقامت ما هتل دنیز در مجتمع گردشگری باری در 40 کیلومتری جاده سلماس _ ارومیه در ساحل دریاچه ارومیه بود! حدود ساعت 5 بعد از ظهر به هتل رسیدیم.محل زیبایی بود با امکانات رفاهی تفریحی خوب که به خاطر خشک شدن دریاجه از رونق افتاده بود. بعد از استراحت برای خوردن شام و گشت و گذار در محوطه هتل از اتاق خارج شدیم!

 

 صبح روز بعد صبح زود بعد از خوردن صبحانه ای دل انگیز به سمت سلماس و سپس خوی راهی شدیم!

 بعد از طی مسافتی به شهرستان خوی رسیدیم که بسیار شلوغ و پر ترافیک بود! بعد از گشت و گذاری در سطح شهر به آرامگاه شمس تبریزی رفتیم!

مراسم موز خورون و بستنی خورون داشتیم!

این مناره معروف به برج شمس تبریزی در دوره صفویان ساخته شد. سطح بیرونی این مناره با شاخ قوچ تزیین شده است! چله خانهٔ خوی شکار کرده بود، تزیین شده است . طبق اسناد موجود، این بنا به دستور شاه اسماعیل صفوی ساخته شده و از شاخ قوچ  برای نشان دادن قدرت و مهارت شاه اسماعیل در شكار قوچ در یك روز صورت گرفته است.مدارك و تصاوير مينياتوري باقيمانده از مقبره شمس تبريزي در شهرستان خوي نشان مي‌دهد اين بنا در ابتدا از ۳ مناره دور قبر شمس تشكيل شده بود كه به دلايل طبيعي اكنون تنها يكي از آنها مانده است.

به طور کلی بنای قابل توجهی نبود! و ارزش اینقدر وقت گذاشتن نداشت!

مقصد بعدی شهر چالدران بود که در کتاب های تاریخ مدرسه به گوشمون خورده بود! ناهار رو در رستورانی در چالدران شهر بی کولر خوردیم! البته هوای گرم بی سابقه ای بود!

مقبره شیخ صدرالدین وزیر شاه اسماعیل صفوی نیز در حوالی چالدران در محل برگزاری جنگ چالدران قرار داشت.


 توضیحاتی در مورد جنگ چالدران!

 مقصد بعدی قره کلیسا بود که در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار یک روستا بنا شده است.قره در زبان آذری به معنی سیاه است و وجه تسمیه آن سیاه بودن قسمتی از سنگ های کلیسا است!

در روستای کنار کلیسا مراسم عروسی در حال برگزاری بود که به محض رسیدن ما آقای داماد با گروه فیلمبردار اومده بودن از داخل کلیسا فیلمبرداری کنن!

محراب کلیسا!

 

این بنا از شهرت جهانی برخوردار است و ارامنه جهان از داخل و خارج ایران برای انجام مراسم مذهبی به این کلیسا می آیند! ارامنه در اول تا چهارم مرداد ماه هر سال که مصادف با سالروز مرگ تاتائوس مقدس از حواریون عیسی مسیح  می باشد به اجرای مراسم می پردازند!

 

در مراسم عروسی هم شرکت کردیم!

مقصد آخر شهر مرزی ماکو بود که ساعت 8 شب رسیدیم و کاخ باغچه جوق که از اماکن دیدنی شهر ماکو بود تعطیل شده بودغمگین

کاخ موزه ماکو در دو کیلومتری جاده ماکو- بازرگان و در روستای "باغچه جوق" قرار دارد. در جوار این روستا بر دامنه کوه مرتفعی در داخل باغ نسبتاً بزرگی، ساختمان مجلل و تاریخی قصر سردار ماکو- از آثار با ارزش و منحصر به فرد شمال غرب کشور- قرار دارد. قصر باغچه جوق ماکو توسط "اقبال السلطنه ماکویی" از حکام مقتدر اواخر دوره قاجاریه و یکی از سرداران مظفرالدین شاه قاجار احداث شد.

حیف که نشد بریم!

مسیر بازگشت بسیار جاده خطرناکی بود در شب که با ریسک زیادی پشت سرش گذاشتیم و شام رو هم در یک رستوران فست فود در خوی برگزار کردیم ساعت 12 شب!

 روز بعد رو به گشت و گذار در شهر ارومیه پرداختیم.قبل از خروج از هتل از محوطه هتل کلی عکس گرفتیم.

کلیسای ننه مریم اولین جایی بود که برای بازدید انتخاب کردیم. به زور اجازه ورود داده شد چون قرار بود بعد از ظهر مراسم عروسی در کلیسا برگزار بشه و در حال آماده سازی بودن! کلیسای کوچیکی بود ولی معماری جالبی داشت!

 کلیسای ننه مریم به روایتی اولین کلیسای مشرق زمین و به روایتی دومین کلیسای بزرگ جهان بعد از کلیسای بیت لحم فلسطین می باشد. طبق روایاتی این بنا قبلا آتشکده و از معابد زرتشتیان بوده است .هنگام تولد مسیح، موبدان زرتشتی ساکن این معبد، ستاره‌ای درخشان را در حال حرکت به سوی شرق می‌بینند، آن را نشانه‌ای از تولد منجی وعده داده شده می‌یابند و به طرف اورشلیم روانه می‌شوند.این موبدها پس از بازگشت به ارومیه، آتشکده را مبدل به کلیسا کرده و در آنجا دین مسیح را بشارت می‌دهند.

 مقصد بعدی ما بازار ارومیه بود.

بعد از کمی گشت و گذار در بازار پیاده به سمت بنای تاریخی برج سه گنبد  راه افتادیم.

بنا به عقيده ي بعضي از مورخين اين بنا آتشکده ي زرتشتيان بوده که پس از هجوم اعراب به ايران و نفوذ آنان در آذربايجان متروک مانده و به تدريج رو به خرابي گذاشته است.

به نظر مي رسد قبوري داخل اين بنا موجود باشد و براي پوشانيدن اين قبور از طاق آجري استفاده شده است .

این هم بنای مجاور  که خیلی زیبا بود!

 بعد از بازدید از برج سه گنبد برای خوردن ناهار راهی رستوران غزال شدیم.

بعد از ناهار و استراحت و خرید نقل برای سوغاتی , راهی یکی از کلیساهای مهم ارومیه بنام سیر(مارسرگیز) شدیم . مدتی گشتیم و پرسیدیم تا بالاخره رسیدیم و متاسفانه فهمیدیم که بازدید از آن نیاز به مجوز میراث فرهنگی دارد و لذا موفق به دیدن نشدیم!

کلیسای سیر که نام اصلی آن «کلیسای مارسرگیز» می‌باشد، در دامنه کوه سِیر در 5 کیلومتری جنوب غربی شهر ارومیه و در نزدیکی تفرجگاه بند واقع شده است. این کلیسا که زیارتگاه مسیحیان است، با توجه به سبک معماری و مندرجات کتب مورخین آشوری‌، بنایی است مربوط به دوره ساسانیان (خسرو پرویز) و به مناسبت غلبه ایرانیان به رومیان توسط همسر پادشاه؛ «شیرین» ساخته شد.

این بنا یکی از آثار سنگی استان آذربایجان غربی است و تمام دیوارها و سقف آن با سنگ‌های نامنظم و به صورت ماهرانه و در نهایت استحکام ساخته شده است.

مارسرگیز از کلمه «مار» به معنی حضرت یا صاحب و «سرگیز» یک واژه یونانی به معنای سن جرج می‌باشد. در واقع این کلیسا محل دفن مارسرگیز است.

یک منطقه تفریحی و تفرجگاه هم داشت بنام  که تا حوالیش رفتیم و به علت شلوغی برگشتیم.

بعد از استراحت آقایون و بچه ها در هتل بیلیارد بازی کردن که خیلی بهشون خوش گذشت!

محوطه هتل

استخر روباز و آفتابگیر خوبی داشت!

باشگاه تیراندازی

صبح جمعه بعد از صبحانه و تحویل اتاق راهی تبریز شدیم تا از مرکز خرید لاله پارک تبریز که آوازشو خیلی شنیده بودیم بازدید و خرید کنیم بعد از خوردن ناهار در فود کورت آنجا و کمی گشت و گذار به سوی تهران راهی شدیم!

سفر بسیار خوبی بود!

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)