آتریناآترینا، تا این لحظه: 14 سال و 9 ماه و 28 روز سن داره

دفتر خاطرات آترینا

201 - سفر به اروپا1(ایتالیا)(10/04/1394)

1394/4/30 12:18
نویسنده : مامانی بابایی

روز پنج شنبه دهم تیر بعد از کلی تلاش برای گرفتن ویزا بالاخره موفق شدیم و ویزاها تو فرودگاه بدستمون رسید البته با یک روز تاخیر!

یک سفر 10 روزه با تور دالاهو به اروپا شامل رم, ونیز , بارسلون و پاریس!

پروازمون مستقیم نبود!ساعت حدود 11 شب با پرواز قطری به فرودگاه دوحه رفتیم. بعد از چندین ساعت توقف ساعت 7 صبح راهی رم شدیم و در فرودگاه لئوناردوداوینچی فرود اومدیم!

آترینا در فرودگاه دوحه

شب تا نزدیکی صبح رو در فرودگاه گذروندیم. سرویس های خنک کنندشون خیلی قوی و هوا بسیار سرد بود!

از طرف تور خانومی برای استقبال و انتقال ما به هتل فرستاده شده بود. ساعت حدود 2 3 بعد از ظهر بود که به هتل رسیدیم و بعد از استقرار و تحویل اتاق ها برای خوردن ناهار به سوی خیابان روانه شدیم! خیابان پشت هتل مملو از رستوران های دم دستی بود که چون دیر وقت بود رونق چندانی نداشتن. دو سه تاشون رو وارد شدیم غذاها پشت کانتر مشخص بود شامل ساندویچ و قطعات پیتزا که آترینا هیچ کدوم رو نپسندید و نهایتا از سوپر مارکت نان باگت و کالباس سس و نوشابه خریدیم و به هتل برگشتیم!

ساعت حدود 5 قرار بود به بازدید از شهر واتیکان برویم.

نمایی از واتیکان!

در محوطه کمی توقف کردیم و سیاوش تورلیدرمون توضیحاتی رو برای گروه داد.

واتیکان دولت‌شهری مستقل است که در درون شهر رم در کشور ایتالیا جای دارد. واتیکان محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و مرکز کلیسای کاتولیک است.شخص اول در اداره شهر، پاپ اعظم است که در عالی‌ترین مسند قرار دارد و حق قانون‌گذاری، قضاوت و اداره دولت به عهده اوست. واتیکان دارای چند گروه و هسته امنیتی است، یکی گارد امنیتی سوییس که نیروی ارتش آن به صورت داوطلبانه از میان شهروندان سوئیسی تشکیل شده ‌است و دیگری «corpodellaGendarmeria» که نه تنها به عنوان نیروی ارتش منطقه واتیکان محسوب می‌شوند بلکه به عنوان محافظان شخصی پاپ نیز انجام وظیفه می‌کنند.

کلیسای سن پیترو

کلیسای سن پیترو در واتیکان قرار دارد این کلیسا که در مجاورت واتیکان در مرکز شهر رم پایتخت کشورایتالیا قرار دارد، حدود ۲۰۰ هزار متر مربع وسعت دارد. حجاری‌ها و مجسمه‌های بالای سقف کلیسای سن پیر اثر میکل آنژ هنرمند مشهور ایتالیایی است . این کلیسا که بزرگترین کلیسای جهان نیز است، محل دفن سن پیترو؛ یکی از حواریون حضرت مسیح ‌است و مقبره او در وسط محوطه داخلی این کلیسا قرار دارد. سایر پاپ‌ها از جمله پاپ ژان پل دوم هم در زیرزمین این کلیسای بزرگ و مجلل دفن شده‌اند.نقشه هوایی ساختمان‌های کلیسای سن پیترو به شکل یک کلید طراحی شده که نماد کلید بهشت محسوب می‌شود و مجسمه‌های حواریون مسیح نیز به شکل نیم دایره‌ای در اطراف در ورودی این کلیسا نصب شده‌است.

بعد از بازدید از کلیسا کل گروه پیاده بسوی قصر سن آنجلو راهی شدیم و از نمای بیرونی آن دیدن کردیم!

اين قصر بزرگ يكي از بناهاي بسيار قديمي رم است و هدف اصلي از ساختن آن ، بناي مقبره هايي بوده است كه در آن خاكستر جسد امپراطور روم را نگهداري نمايند .

مقصد بعدی بستنی فروشی بود! هممون بستنی ایتالیایی سفارش دادیم که عالی بود.

ساختمون دادگستری که به قول تور لیدر زشت ترین ساختمون شهره!تعجب

روز دوم بعد از صرف صبحانه در هتل راهی ترمینال قطار شدیم تا با قطار تندرو به ونیز برویم.

آترینا و بابایی در قطار

بعد از حدود 3 ساعت در ایستگاه مربوطه پیاده شدیم و با اتوبوس دریایی به سمت ونیز راهی شدیم. به پیاده روی در کوچه های ونیز پرداختیم تا به میدان سن مارکو رسیدیم.

آقا فرید گل همسفر کرد ما!

آترینا و دوستش گلشید!

بعد از کمی پیاده روی برای صرف ناهار همگی به یک رستوران به سبک ایتالیایی رفتیم!

برای پیش غذا اسپاگتی,غذای اصلی استیک مرغ و سیب زمینی و دسر تیرامیسو سرو شد که به نظر ما عالی بود ولی بعضی از همسفرامون خیلی ایراد گرفتن!

سوغاتی ونیزی(ماسک)

بعد از ناهار به بازدید ازعمارت باسیلیکا در میدان سن مارکو رفتیم.

صف طولانی در محل ورود تشکیل شده بود که مدتی معطل شدیم!آترینا با گلشید و بابای گلشید بیرون بازی کردن و اصلا وارد کلیسا نشدن!

در کلیسای سن مارکو نیز همانند کلیسای سن پیترو از ورود افراد با لباسهای خیلی باز جلوگیری می شد.

بعد از کلیسای سن مارکو نوبت به گوندولا سواری(قایق های سنتی شیک و تزیین شده) رسید.

آترینا و گلشید در حال گوندولا سواری!

یکی از بهترین قسمت های سفر ما گوندولا سواری در کوچه پس کوچه های ونیز بود.

پل ریالتو برای مدتی طولانی تنها پلی بود که بر فراز گراند کانال کشیده شده و مناطق سان مارکو و سان پولو را به هم متصل می کرد. این پل در قرن 16 ساخته شده بود و با مغازه ها پوشیده شده است.

گوندولاهای مخصوص عروس داماد هم داشتن که جالب بود. تزیین گل داشت!

پل افسوس ها(این پل مسقف افسانه ای که بر روی ریو دی پالاتزو (رودخانه قصر) کشیده شده است، قصر دوج ها (Doges) را به سلول های زندان متصل می کند. این پل یکی از معروف ترین مناظر در ونیز است .)

گراند کانال، راهرو آبی اصلی حمل و نقل در ونیز است که در داخل شهر جریان دارد. این کانال که ساختمان های با شکوه در اطراف آن به چشم می خورند، زمانی " زیبا ترین خیابان در جهان " نامیده می شد.

کاخ دوک نشین محل سکونت دوک بالاترین مقام جمهوری ونیز بوده است که در سال ۱۹۳۵ میلادی به عنوان موزه بازگشایی شد و امروز یکی از یازده موزه‌ای است که تحت مدیریت بنیاد موزه‌های شهری ونیز قرار دارد.

البته ما نمای بیرونیشو فقط بازدید کردیم.خطا

ساعت 6 آماده برگشت به رم شدیم و حدود ساعت 11 به هتل رسیدیم!

صبح روز بعد, پس از صرف صبحانه مفصل به گشت و گذار در شهر زیبای رم پرداختیم.

در انتظار اعضای گروه در لابی هتل یورواستارز در رم!

اولین جایی که رفتیم بزرگترین استادیوم رم باستان کلسئوم نماد شهر رم بود.

هوا خیلی گرم ولی فضا قشنگ بود!

این آمفی تئاتر بزرگترین از نوع خود درامپراتوری رم باستان بوده است و امپراتوری رم شاهد فجیع‌ترین جنایات به شکل کشتار بردگان و مسیحیان و گلادیاتورها در این مجموعه بوده‌است.

مکان بعدی مورد بازدید میدان ونیز بود که فوق العاده زیبا و دیدنی بود!

آترینا خسته شده بود و گرمش بود حسابی!گوشه میدون کنار سیاوش و بقیه بچه ها ایستاد و ما به گشت و گذار پرداختیم.

میدان ونیز یکی از دیدنیهای رم ایتالیا در مرکز شهر رم قرار گرفته و یکی از آثار باشکوه برای ایتالیائیها محسوب می گردد. در مرکز این میدان اثر باستانی مجسمه ویکتور امانوئل قرار دارد که یادگار اولین پادشاه ایتالیای واحد ویکتور امانوئل دوم می باشد. در این میدان بسیاری از خیابانهای مهم رم مانند ویا کوآترو، ویا دل پلبیسکیتو، ویا دل کورسو به یکدیگر می رسند. در این میدان همچنین قبر سرباز گمنام قرار دارد که به عنوان یادگار کشته شدگان جنگ جهانی اول بنا شده و دو نگهبان دائماً از آن حراست می کنند. میدان ونیز یکی از جاذبه های گردشگری روم و دیدنیهای ایتالیاست.

عکس های زیادی در این بنا گرفتیم که البته مامورین مجموعه حسابی برامون سوت زدن! ضاهرا هرگونه ژست و فیگور عکاسی در این مجموعه ممنوع است.همسفر ما خانوم دکتر سمانه فیگورهای زیبایی برای عکس بکار می برد که اینجا اجازه ندادن استفاده کنه! هی سوت می زدن برامون!غمگین

محل بعدی گشت و گذار در خیابان ویا دل کورسو بود.

خیابان ویا دل کورسو  یکی از مراکز خرید رم فروشگاه های متنوعی دارد. در این خیابان که به خیابان مد معروف است از بوتیک های شیک گرفته تا کافه های شلوغ در آن یافت میشود. خیابان ویا دل کورسو یکی از بهترین مراکز خرید در ایتالیا و مراکز خرید در رم می باشد.

خیلی دلمون می خواست مغازه ها رو ببینیم که بدلیل عجله ای که داشتیم نشد! پله های اسپانیایی محل بعدیی بود که بازدید کردیم و از اونجا برای خوردن ناهار راهی رستوران شدیم!

تعداد این پله ها ۱۳۸ عدد است،این پله ها، عریض ترین و طویل ترین پلکان کل اروپاست. این پله ها بین سال های 1725– 1723برای نزدیک کردن سفارت اسپانیا به منطقه ی مقدس واتیکان  ساخته شده اند و امروزه  این پله ها در ایام مختلف سال، میزبان برنامه های گوناگون است.

حوض روبروی پله ها هم آب خنک اشامیدنی داشت !

چشمه عشاق که زمان بازدید ما در حال تعمیر بود.

ناهار رو هم تو یک رستوران ایتالیایی پیتزا خوردیم. برای آترینا هم مک دونالد گرفتیم!

بعد از ناهار پیاده با عبور از کوچه پس کوچه های رم به معبد پانتئون رسیدیم!

تاریخ ساخت این بنا به 27 سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد. این معبد تا قرن 20 میلادی بزرگترین سازه بتنی در دنیا بود. این معبد یکبار در سال 80 میلادی بخاطر آتش سوزی تقریبا به طور کامل نابود شد و مجددا در سال 125 میلادی توسط امپراطور هادریان (Hadrian) بازسازی شد.

از این معبد ابتدا برای بت پرستی استفاده می شد ولی پس از اینکه مسیحیت در سال 346 میلادی در رم جایگزین بت پرستی شد، درب این معبد تا ده سال بسته شد تا اینکه در سال 356 میلادی دستور داده شد تا از معابد با رویکردی جدید مجددا استفاده شود.

افراد معروفی در این معبد دفن شده اند که از میان آنها میتوان رافائل (هنرمند ایتالیایی) ، ویتوریو امانوئل دوم (پادشاه ایتالیا در سالهای ۱۸۶۱ - ۱۸۷۸) و امبرتوی اول (جانشین ویتوریو امانوئل دوم) را نام برد.

چند نما از معبد پانتئون

مقصد بعدی و آخر ما در شهر زیبای رم میدان ناوونا بود.

میدان ناوونا یا در اصطلاح ایتالیایی ها پیازا ناوونا (Piazza Navona) میدان معروفی است در مرکز شهر رم پایتخت کشور ایتالیا. این استادیوم در جای مکانی ساخته شده که در دوره باستان یعنی در دوره رم باستان استادیوم بوده است. میدان ناوونا در قرن اول میلادی ساخته شده است و به عنوان میدان مسابقه و ارابه رانی مورد استفاده قرار می گرفته است.میدان ناوونا دو فواره معروف دیگر نیز دارد در بخش جنوبی میدان فونتانا دل مورو که توسط معمار معروفی به نام نپتون ساخته شده است.

ایتالیا کشوری که داستان پینوکیو اونجا اتفاق افتاده است!

حدود ساعت 6 بعد از ظهر به فرودگاه انتقال داده شدیم و ساعت حدود 9 راهی بارسلون شدیم حدود 10:30 به بارسلون رسیدیم و پس از تحویل بارها به هتل ترانسفر شدیم.